Szerkesztett műsorok

ÜNNEP -NAP -TÁR

RÉSZLET AZ ELŐSZÓ ELŐSZAVÁBÓL:

" Fellehető-e még iskolakönyvtárak, kollégák át-átrendezett polcain a karcsú kötet, megkapta-e már az "állományból kivonva" szomorúan obligát pecsétjét, nem tudni.

Honlapom szerkesztett műsorainak sorát ennek a(z) - általam is csak utánjárással visszaszerzett kötetnek a pdf-formátumba való átírásával kezdem. Viszonylag betűhűen, korhűen, azzal együtt, hogy ma már sok mindent valószínűleg másképpen gondolok, másképpen csinálnék. "

1991-ből való kordokumentum, Erika írógéppel készített kézirattal, a rendszerváltás utáni első 56-os emlékműsor forgatókönyvével, amelyet másik öt követ, néha (túl)áradó bőséggel.   

Ha majd ... - október 23. 

        Egyike a sárguló szövegkönyveknek. A Hobo Blues Band dalokból ( Tábortűz mellett c. album 1990.), s "A rendszerváltás megvalósult! ... megvalósult?!" reflektív felkiáltásból következtetve nem sokkal lehetünk 1989 után. Sem évszám, sem rögzített instrukciók nincsenek a gyűrött lapokon. Kézzel írt széljegyzetekből és emlékezetből rekonstruálom a valahai ünnepi műsort. 


"Kiáltásunk tavaszában" - október 23.

      A szerkesztett műsorok közlésrendjét - az ÜNNEP-NAP-TÁR teljessége  után - a tanév jeles  napjainak időrendjéhez,  ritmusához  igazítottam.  Októberi forradalom; karácsony; márciusi forradalom; költészet napja. 

           Még friss volt a romániai rendszerváltás (?)  emléke, amikor ez  a műsor készült. Ez is indokolta a bevezető  szöveg alábbi néhány gondolatát: 

    "Sütő András mondta nem sokkal szemműtéte után: "... ma is az ököl okfejtése az egyik legkönnyebben elsajátítható világnyelv... " Neki fél szeme világa, 1956 őszén és az azt követő megtorlásban magyar családoknak kamasz gyerekei bánták a diktatúra mindenkori logikáját.

        Utcát, teret, hazát, szabadságot védő emberek, fiatalemberek közérzetéről, teremtő lázadásáról, siratni méltó sorsáról próbálunk szólni. [...] "   

"Így bocskorosan..." - október 23. 

      Az egyik legmunkásabb díszletállítás emléke fűződik az itt közölt ünnepi műsorhoz. Szinte szamizdatkét ismerkedtem meg Gérecz Attila - azóta bőséges jegyzetekkel publikált, s a Rackajam egyedi megzenésítésében is megismerhető - verseivel. A Radnótit idéző attitűd, a halál torkában, poklában megszülető meghökkentő harmónia mélyen megérintett. Felsejlett egy kép: sötét, nyomasztó börtönbelső terében szólaljanak meg a szövegek, Gérecz Attila versei, naplótöredékei, s egyéb vendégszövegek. Szerencsés egybeesés, ha a rendező-tanár épp házfelújításra készül, s így szüksége lesz 30-40 m2 fekete aljzatfóliára, a helyi fociklub pedig éppen leselejtezett két kapuhálót. Állványok, merevítők, dobogók, több órányi beszerelés és készen állt a "börtön": fekete falak, rajtuk háló, szűrt fényekkel megvilágítva, kórházból kölcsönzött vaságyak, rusztikus asztal, kisszékek, bádogpoharak.

"Az egyetlen forradalmár vagyok a városban..." - október 23. 

      Kunszentmiklóson, a Baksay Sándor Református Gimnázium és Általános Iskolában tanítottam, amikor ez a műsor létrejött. Sokéves, konszenzuson alapuló hagyománya volt az intézménynek, hogy a tanév két történelmi ünnepnapját két munkaközösség vállalja. [...] Az egyik tanévben kollégák lettünk az azóta versvándorként népszerűségre tett Tóth Péter Lóránt történelem szakos tanárral, akit nyolcadikos kora óta ismertem, amikor szavalóversenyeken felnőtt kategóriában én is indultam. Elkezdett bennem érlelődni egy gondolat, koncepció, amely Péter tetszését is megnyerte, s - rövid tűnődés után - az akkori igazgatónő is áldását adta a szokatlan ötletre. [...]

      Az történt tehát, hogy szakítottunk a bevált modellel, és kéttanáros szerkesztett műsorral vártuk a közel 900 gyereket és a kollégákat a gyülekezeti teremben, amelyet engedélyezett és felvállalható profanitással egy metrókijárat terévé stilizáltunk át. Kivételes tehetségű rajzszakos kolléganőnket pedig megkértük, hogy fotók alapján készítsen színes A/3-as méretű portréket a Corvin-közi fiúkról.    

Karácsonyi kálvária 

      Karácsony - ígéret. Húsvét - beteljesedés, a mű teljessé tétele. Aki a bölcsőben észreveszi a Megváltót, megtette az első lépést, hogy megértse a kereszt titkát.

      E gondolatok miatt fogant bennem az alábbi szerkezetű színpadi játék, - de ha az utolsó két ének nézőkkel együtt történő éneklésére gondolok, inkább - együttlét szövegkönyve, amelyben most nem igazán szerepelnek az elmaradhatatlannak tűnő kedves, "téli hangulatú " versek, népi betlehemes - játék részletei, a polgári karácsonyi hagyomány ismert műdalai.

     Időtlen sóhajok, időtlen értékekért megszülető költői kérdések után az álomképek időtlenségébe helyezett emberek indulnak megkeresni az Embert.  

"Európai március" - március 15. 

      " A magyar emlékiratok mondatfűzéseinek díszletei között százados kalandfilm pereg: vérbíróság, szökés, besúgók, népi hősök, üldözés, orgyilkosok. ... És mindig ott van egy rosszul őrzött várkapu, egy meg nem épített kőfal, szóval az édes és keserves ország adott körülményei. És fölmerül Rodostó, Döbling, Torino, a száműzöttek helye... aztán tavaszi lázroham képében a földre köszönt barkás-kontyos őrület, és a sejtekben fölgyülemlett pernyét szétfújja a szél. Újjászületni? Csábító gondolat. De hajtogasd szét a csatképek színes szirmait, ott feketéllik a méregtől duzzadó mag, Európa szegényebb felének lényege, a mindig könnyen fölégethető és meggyalázható, tehát mindig föl is gyújtott és meg is gyalázott parasztház."   ( Orbán Ottó

"Dörmögj egy sor Petőfit!" 

- március 15. 

" Jöhet idő, hogy emlékezni

bátrabb dolog lesz, mint tervezni -

bátrabb új hont a múlt időkben

fürkészni, mint a jövendőben - ?

Mi gondom! - áll az én hazám már,

védőbben minden magasságnál.

Csak nézelődöm, járok, élek,

fegyvert szereztem, bűv igéket.

Már meg is osztom, ha elmondom,

milyen e titkos, biztos otthon.

Dörmögj, testvér egy sor Petőfit!

Köréd varázskör teremtődik. "  ( Illyés Gyula

Gyémánttengely - költészet napja, kicsit másképpen

             A diasorral illusztrált fejlődési ívben elmondom, megmutatom, hogy bennem, általam hogyan változott, alakult a költészet napi alkalom, s a kínálatból, a koncepcióból, a konkrét mozzanatokból mindenki azt hasznosít a saját gyakorlatában, amit kedve, helyzete sugall. 

              A többször is hivatkozott ppt - egy nagyváradi felnőttképzés alapja - , amelyből képeket beillesztettem  leírásba is, teljes terjedelmében megtekinthető  ennek a linknek  a segítségével:

                      https://docs.google.com/presentation/d/1jnbR1sqrisxwo0uiZ0x_xjnqZumKvu9G/edit?usp=sharing&ouid=112963852498037838742&rtpof=true&sd=true 

"Gombostűk és rozsdás szögek"  -  verses játék lányoknak és fiúknak

         Tanár bácsi, a Zsolti mindig piszkál, a Géza állandóan a hajamat húzza, a Gabi nem adja vissza a tolltartómat, az Erzsi összefirkálta a füzetemet, a Mariann mindenkinél okosabbnak hiszi magát" stb., stb.

          És a tanár bácsi csak áll, segíteni szeretne - talán önmagán is - , magyarázatokba fog a serdülőkor ösvényeiről, a hajhúzásokba kódolt kontaktus- vágyakról, mesél önnön csetlő-botló-szorongó kamaszemlékeiről, közben felsóhajt a sok csillogó szem láttán, s a névszói-igei állítmány tanításának zúzmarás hangulatú órájára gondol. Tudja a reformpedagógia leckéit , és aktív hallgatásra, meg kreatív konfliktuskezelésre rendezkedik be, pedig gondolatban éppen most csapta rá osztályára az ajtót, mert nevelhetetlenek, gőgösek, igazságtalanok, fellengzősek, értetlenek, komolytalanok, pedig   ( sejtelmes öniróniával ) az ember csak jót akar nekik...