Színdarabok
"Alattad a föld,
fölötted az ég,
benned a létra."
A képen látható létra - lajtorja - közel negyedszázadot "élt" a szabadszállási faluház színpadán, ugyanannyit, mint a róla elnevezett gyerekszínjátszó csoport. Az alakulás évében vettem és festettem fehérre , a fekete pólóinkra pedig egy akkori színjátszó - ma már hangmérnök - rajza került, a mottónkká lett Weöres Sándor-i tanítással.
1993-ban diákszínjátszói, színházi múlt és abból adódó tapasztalatok nélkül, boldog hályogkovácsként gyűjtöttem össze az első csoportot, s a 36 (!) fővel a lehető legtöbb színpadi gyerekbetegséget sikerült produkálni az első Lázár Ervin-feldolgozás nyomán.
Az ösztönösség és a tudatosság kétágú létráján aztán megpróbáltam, megpróbáltunk mindig egyre feljebb lépkedi. Én és többszáz szabadszállási diák az egymást váltó korosztályok csoportjaiban. Ezeken a fokokon tizenháromszor lépdeltünk el az életre szóló élményt jelentő OWS-gáláig.
Az alább - viszonylag időrendet követően - közölt, jegyzetekkel ellátott színdarab-ismertetők egy válogatás során kerültek ki a mára már becsukódott rendezői műhelyből. Egy kivételével mind megjárták a fesztivál-fokozatokat, hármójukról oktatófilm is készült, de másik kettőhöz is fogok tudni ajánlani rögzített filmet.
Azok a híres rátótiak
- színpadi játék rátóti mesékből -
RÉSZLET AZ ELÖLJÁRÓ SZÖVEGBŐL:
A "rátótiság"-metaforát, a rátótiakról játszható történetek parabola jellegét, azt hiszem nem kell külön elemezni. Ha egy picit körül járjuk a témát, színjátszóink a próbafolyamatban sok-sok leleményes "rátóti" helyzetgyakorlatot, megoldási módot fognak rögtönözni. Ha pedig a manipulálhatóság, az emberi ostobaság, a hatalmi abszurdiádák keresése végett az ország belenéz média-tükrébe ... [MEGJEGYZÉS: A darab - és e bevezető szöveg - keletkezési ideje: 1999 ... ]
Komédiák a
Négyszögletű Kerek Erdőben
Részlet egy műhelynaplóból ( 2005 )
[ Teljes terjedelmében lásd az Egyéb írások között ! ]
"A csoport vezéregyéniségeinek színei és az egyik
fixa ideám vezetett ahhoz, hogy ismét a Lázár Ervin-köteteket vettem elő. Úgy
gondoltam - gondolom ma is - , hogy az író figurái és a commedia dell'arte
archetípusai között elemezhető párhuzamok vannak ( pl.: Capitano // Bruckner
Szigfrid; Dottore // Aromo; Arlecchino // Szörnyeteg Lajos ). S csak együtt
kellett élnem az én negyedikeseimmel, s pontosan tudtam, kik kaphatják a
különböző novellákból rendezői önkénnyel intarzia-szerűen egymás mellé szerkesztett, jellempróbáló
helyzetek szólószerepeit. "
Lúdas Matyi
A Drámapedagógiai Társaság oktatófilm-sorozatában - 2004-ben - elkészült egy olyan videó, amelyen az egyik, okulásra szánt, darab a mi Lúdas Matyink volt. ( GYERMEKSZÍNJÁTSZÓK PÉLDATÁRA 3. rész ( kifejezésmódok - a színházi nyelv, a forma keresése ) Később még két alkalommal történt meg velünk ez a megtisztelő gesztus. Mivel az előadás megnézhető, letölthető a www.drama.hu oldalról - Oktatófilmek-, az a szerencsés helyzet áll elő, hogy több helyen elég lesz utalnom a színpadon történtekre ( főleg a némajátékok esetében ), az archív felvételen pontosan látható minden, ami a további megértést, elmélyülést, elemzést szolgálhatja.
Szakértői jegyzet vezeti be a teljes terjedelmében látható játékot. Tájékoztat, orientál, kiemel néhány jegyet, indokolja a kiválasztást.
A fülemile
- színpadi példázat
Arany János műve alapján -
Mint másik négy előadás esetében, ( Lúdas Matyi; Goodbye; Képek hívásra; Mézben avagy sárban ), e Lajtorja-darab kapcsán is élhet az érdeklődő azzal a lehetőséggel, hogy a leírtak által elképzelt képsorokat összevesse a megörökített valósággal.
A 2005-ben elkészült
GYERMEKSZÍNJÁTSZÓK PÉLDATÁRA ( 4.
RÉSZ ) ( Szemelvények a rendező eszköztárából ) [ www.drama.hu - OKTATÓFILMEK ] kínál erre lehetőséget. Az
eredeti ( bár meghúzott) szöveghez ragaszkodó
Lúdas Matyi után egy évvel, a kisebbik csoporttal ismét egy "sokszor
játszott klasszikus újrafelfedezésébe" ( részlet a szerkesztői jegyzetből ) kezdtünk.
Az általános iskolai törzsanyag részeként évente tanítottam, tanítom Arany
János A fülemile című példázatát. Az archaikus történet lineáris
cselekménykövetése mellett ( helyett) mindig is jobban izgatott a történet
drámaisága, analógiákra csábító példázatossága.
Az ember élete
- csángó mesefüzér -
Oldott-boldog próbafolyamat volt, amikor Kóka Rozália mesegyűjteményéből három mesét kiválasztva, olyan örök emberi toposzokról készültünk játszani, mint a telhetetlenség, elégedetlenség, együgyűség, bosszúvágy, szerelem, vidámság.
A játék egyneműségét a moldvai táncanyag (is) kívánta szolgálni. Így hát a tanév során többször is együtt múlattuk az időt a Flótás együttes táncházában.
Hopp szállingó szalmaszál,
Még a szél is taszigál.
Ne taszigálj kedvesem,
Gyenge vagyok, elesem!
Duzma Dözmő és az élet titka
- színpadi játék Lázár Ervin mesenovellái nyomán -
Több Lajtorja csoport is játszott a színpadon Lázár Ervin történeteket, helyzeteket, példázatokat. A legelső darabunkra szóló meghívásunknak az író lázasan is eleget tett. A Foci című novellájának színpadi változatát betegsége miatt már nem láthatta, de kézzel írt képeslapját ereklyeként őrzöm.
E több novelláját ötvöző színpadi intarzia már főhajtás volt emléke előtt, ránk testált szellemi, lelki öröksége előtt.
" A világban mindenkire rá van bízva valami. Valami nagyon fontos, amivel el kell jutni az Üveghegy elé, s aki az Üveghegy elé akar jutni, annak ismernie kell testvérét, anyját, apját, nagyapját, tudni kell, hogy az Üveghegy vára mindenki előtt nyitva áll, csak szeretet és tiszta szív kell hozzá. "
354 - 703
- képek hívásra -
ELŐHANG - GYANÁNT
Ez a Lajtorja-előadás terjes terjedelmében megtalálható a GYERMEKSZÍNJÁTSZÓK PÉLDATÁRA, 6. RÉSZ (tendenciák a gyermekszínjátszásban ) című oktatási segédanyagon, amely ezen a linken tekinthető meg a YouTube-on: https://www.youtube.com/watch?v=oLTpZtrWvIA ( 1:42:20-tól ) illetve elérhető a drama.hu oldalon, Módszertani kiadványok > Oktatófilmek. A szakértők által szerkesztett, és jegyzetekkel ellátott videó tematikus blokkokban mustrálja végig a 2007-es országos gála darabjait, ízelítőket is bemutatva. A Lajtorja-darab 1:42:20-tól vágás nélkül végig nézhető, így az a - drámai szövegek kapcsán felmerülő - mindenkor jogos igény is kielégülhet , hogy jó lenne a színpadra szánt szöveget látni, hallani is.
A képekre bontott színpadi játék teljes - jegyzetekkel ellátott - szövege előtt, mintegy előhangként, ideidézem a szakértői narráció, szárnyakat és - a még 10 évig tartó folytatáshoz - erőt adó mondatait.
"Szerkesztett játékot mutatott be a szabadszállási Lajtorja csoport. A versekből, történetekből, dalokból és saját szövegekből összeállított előadás személyes, és szenvedélyes látlelet arról a világról, amiben benne élünk, s arról, ahogyan érezhetik benne magukat a gyerekek. De a csoportvezető-rendező Török László személyes vallomásának is tekinthető ez az előadás. Így az a csoda esik meg, ami csak ritkán történik meg a gyerekszínjátszásban. Egy elkötelezett rendezőnek, és egy odaadóan dolgozó, igazi közösség benyomását keltő társulatnak személyes mondanivalója van, és ezt izgalmas színházi eszközökkel, meggyőzően is képesek közvetíteni. "
20 perc
Az éppen esedékes művészeti iskolai tanévünk színpadi játékának tartalmát, tétjeit keresgélve találtunk rá a közhelyesnek is vélhető helyzetre: a világ impulzusaitól körülvéve küszködünk otthon a tanulni valóval, a Leckével. Történetesen Petőfi Sándor örökzöld elégiájának a megtanulásával, hisz holnap memoriterből lesz felelés, mi pedig - ismerős rutinnal - az utolsó pillanatokra hagytuk a három versszak beemelését.
De hát, ahogy anya mondja az első jelenetek egyikében, " Kiscsillagom! A te fejeddel ezt húsz perc alatt be lehet emelni!" "Az nekem húsz év!" - érkezik rögtön a gyötrelemteljes replika. Rendezői, csoportvezetői kikacsintás a dialógus efféle alakítása! Abban az évben - 2013-ban - volt a szabadszállási Lajtorja csoport éppen 20 éves.
"... nem hallod, mama? Szólj rám!..." ( monomáriák )
MOTTÓ:
" A becsvágy a kétségbeesés egy neme, mondják.
A kétségbeesés pedig annyi,
mint a szeretet hiánya."
/ Hamvas Béla /
Ezt a mottót választottam a főleg József Attila töredékekre - és egyéb költői, bibliai és saját szövegekre - épülő, saját leleményű műfaji megjelöléssel bíró játékunk leírása elé. Bízom benne, hogy a motívumokkal játszó, erős érzéki hatásokat is leíró darabismertetés olvasása közben indokolttá lesz e választás.
"Etess, nézd -
éhezem. Takarj be - fázom.
Ostoba vagyok - foglalkozz velem.
Hiányod átjár, mint huzat a házon.
Mondd, - távozzon tőlem a félelem. "
/ József Attila /
"Mézben avagy sárban"
- zenés szándék-revü -
"Baráti szem művészi gonddal / Függött a lantos ujjain" - fogalmaz Arany János az alkotók reflektálás iránti örök igényéről. Amikor az egyik mérvadó szem megnézte ezt a darabunkat, az otthoni beszélgetést ezzel az ironikus fricskával kezdte: a darab a pályaválasztásról szólt. Szerencsémre itt nem állt meg az őszinte élveboncolásban, de az egyik fókuszt mindenképpen megfogalmazta.
Igaz, hogy a szövegkönyv írása közben sokat keresgéltem az internet szakmakatalógusaiban, de bízva-bízom benne, hogy kiérződik a szándék, hogy egy pályaorientációs demonstrációnál azért többre, mélyebbre törekedtünk.
Mivel a szabadszállási előadásunk felvétele jól látható-hallható minőségben maradt fenn, ezért az alábbi linken megtekinthető a szűk félórás színpadi játék:
Goodbye!
- kis, zenés reflexiók egy rövidhírre -
A legtöbbet játszott - és egyben az egyik legmegosztóbb - Lajtorja-darab, amely a serdülőkori öngyilkosság jelenségét járja körül.
Az itt olvasható, instrukciókkal ellátott szövegkönyv a következő dokumentummal - az önreflexiókkal - lesz teljes.
A színdarab szegedi gálán rögzített előadása megtekinthető a YouTube-on ( Lajtorja csoport -Goodbye!)
Goodbye!
- önreflexiók egy Lajtorja-előadásról -
Írásos emlék a Pannon Egyetem drámatanári képzésének egyik beadandó feladata nyomán.